Actueel / 22 december 2021

Leve het Geven: van donateur naar verdienmodel

Nederland is een vrijgevig land, waar geven aan kunst en cultuur al eeuwenlang aan de orde is. Desondanks weten veel makers en donateurs nog weinig af van de mogelijkheden om te geven aan de creatieve sector. Met ‘Leve het Geven’ bundelen voordekunst en Prins Bernhard Cultuurfonds, in opdracht van Platform ACCT, de krachten om geven aan makers en instellingen voor de gehele creatieve sector te stimuleren. In december 2020 publiceerde Leve het Geven een onderzoeksrapport. Een jaar later maken we de balans op: via het matchfundingsinstrument haalden we al €2.054.033 op en in 2022 introduceren we drie initiatieven.

In 2021 stond na de publicatie van het onderzoek als een van de speerpunten de ontwikkeling van praktische tools voor makers op het gebied van particulier geven centraal. In andere woorden: “Van donateur naar verdienmodel”. Samen met leergierige “Smaakmakers” en “Meedenkers” uit de creatieve sector namen we de vertaalslag van onderzoek naar praktijk onder de loep. Want, hoe zorgen we ervoor dat makers het particuliere geven op consistente en dagelijkse basis kunnen implementeren in hun eigen makerschap?

Kort door de bocht is de tussenconclusie: door de makers niet alleen tools, maar vooral kennis, consistente ondersteuning en een passende infrastructuur te bieden! Terugkerende thema’s in de maakpraktijk zijn onder andere het ongemak dat makers voelen bij het (opnieuw) stellen van de geefvraag, en het moeizaam opzetten van relatiebeheer door weinig inzicht in (de motivaties van) hun crowd en gevers. Tijdens de doorontwikkeling van Leve het Geven in 2022 proberen we zo goed mogelijk in te spelen op deze vraagstukken. Binnen het programma-onderdeel “Van donateurs naar verdienmodel” doen we dat onder meer via de volgende initiatieven:

Crowdkeeping
Afgelopen jaar spraken we met grote regelmaat 25 Smaakmakers over relatiebeheer, sponsoring en geefkringen. De kennis die we samen met hen hebben opgedaan over de kansen en valkuilen van particulier geven aan individuele makers wordt op dit moment doorontwikkeld onder de noemer
Crowdkeeping - hoe houd je je crowd betrokken, ook na de uitvoering van je idee en/of project?

Onder begeleiding van projectleider Marjolein Marzacu gaan zes makers begin 2022 aan de slag met het implementeren van crowdkeeping in hun dagelijkse makerschap. Via online bijeenkomsten, huiswerkopdrachten, kennis pagina's en een Crowdkeeping canvas formuleren de makers wat crowdkeeping voor hen inhoudt, wie hun crowd is, hoe ze daarop kunnen inspelen, hoe zij consistent kunnen communiceren en hoe zij de geefvraag (opnieuw) gaan stellen. Via deze weg toetsen wij tegelijkertijd o.a. wanneer welke kennis en informatie over geefrelaties van belang is voor de maker, in welke fasen zij meer/minder begeleiding nodig hebben, en hoe een gesprek over schroom en ongemak gefaciliteerd kan worden.

In de doorontwikkeling is het doel om de kennis, ondersteuning en handvatten voor zoveel mogelijk makers beschikbaar te stellen.

MeeMakers
Een van de andere uitkomsten van 2021 is MeeMakers! Zes makers uit verschillende disciplines bundelen hun krachten. Samen met projectmanager Lisanne Brouwer zijn deze makers al een aantal maanden bezig om een geefkring op te zetten. Voor minimaal 15 euro per maand draagt een MeeMaker bij aan alles wat aan kunst vooraf gaat: het maakproces zélf. Elke maand heeft een MeeMaker zo exclusief toegang tot een schatkist aan tegenprestaties: van een privé atelierbezoek of een energieke jamsessie tot persoonlijke kijk- en luisterlessen.

Op dit moment wordt alles in de startblokken gezet voor de werving van MeeMakers. Er wordt een wervingsvideo geschoten, een online omgeving ontwikkeld, en tegenprestaties worden uitgewerkt. Begin 2022 zal het startsignaal klinken!

Salon Leve het Geven
Als laatste werd in de werksessies van 2021 met Smaakmakers en Meedenkers keer op keer duidelijk: we kennen de fundraising evenementen, en de bombastische Amerikaanse salons, maar een fysieke plek in Nederland waar het kunstwerk en de persoonlijke relatie tussen maker en gever centraal kan staan is missend. Is het binnen de Nederlandse creatieve sector mogelijk om een event te creëren voor het aangaan van geefrelaties? In 2022 willen we via enkele pilot Salons hier antwoord op krijgen. We zullen onder andere onderzoek doen naar discipline- of themagericht geven, vooraf/tijdens/achteraf de salon geven, het aangaan van locatiegebonden relaties. (Waar en wanneer de salons plaats zullen vinden is afhankelijk van de overheidsmaatregelen).

Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen van Leve het Geven? Abonneer je hier op de maandelijkse nieuwsbrief.

Leve het Geven wordt uitgevoerd in opdracht van Platform ACCT, en wordt financieel mogelijk gemaakt door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Contact

Voor meer informatie Platform Arbeidsmarkt Culturele en Creatieve Toekomst kun je contact opnemen met secretaris Wim Kronemeijer via info@platformacct.nl

Meld je aan voor onze nieuwsbrief